Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 7/2018

Ekon Ukr. 2018 (7): 46–58
https://doi.org/10.15407/economyukr.2018.07.046

ФІНАНСИ. ПОДАТКИ. КРЕДИТ

УДК 336.02

ЛУНІНА Інна Олександрівна1, БІЛОУСОВА Олена Станіславівна2

1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України", Research ID : http://www.researcherid.com/rid/AAP-2680-2020
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0003-3812-4802
2ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України", Research ID : http://www.researcherid.com/rid/AAB-1694-2019 https://publons.com/researcher/3158072 /olena-bilousova/
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-7434-3469


РЕФОРМУВАННЯ ПОДАТКУ НА ПРИБУТОК ПІДПРИЄМСТВ У КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТІЙКОСТІ ДЕРЖАВНИХ ФІНАНСІВ


Забезпечення довгострокової стійкості державних фінансів України в умовах високого рівня державного боргу і значних виплат з його обслуговування вимагає формування передумов для зростання економіки та податкових доходів держави, необхідних для належного фінансування виконання її функцій. Досліджено проблемні аспекти податку на прибуток підприємств України. Акцентовано увагу на недоліках нормативно-правового регулювання визначення податкової бази, що зумовили істотне скорочення бюджетних надходжень від податку на прибуток підприємств, а також їх частки у загальній сумі доходів та обов’язкових платежів сектору загального державного управління (податкових доходів держави) у 2014–2017 рр.
За результатами узагальнення досвіду Естонії з використання податку на виведений капітал зроблено висновок, що в умовах України, коли не ставки податків, а корупція та неефективна бюрократія стримують економічне зростання, запровадження цього податку є недоцільним. Адже головним наслідком такого реформування податку на прибуток підприємств буде зростання бюджетного дефіциту та державного боргу. Згідно з міжнародним досвідом, процеси зниження ставок корпоративного податку повинні супроводжуватися уніфікацією норм формування бази оподаткування прибутку з метою запобігання зловживанням і підвищення ефективності фінансового контролю. Визначено, що необхідними передумовами для забезпечення стійкості державних фінансів України є протидія ухиленню від сплати податку на прибуток підприємств шляхом встановлення законодавчих обмежень щодо врахування витрат при визначенні бази оподаткування для всіх платників податку, а також одночасне запровадження податкового стимулювання наукових досліджень, розробок та інноваційно-інвестиційної діяльності підприємств.


Ключові слова:податкова система; стійкість державних фінансів; реформування податку на прибуток підприємств; податок на виведений капітал; ставки та база оподаткування

Бібл. 13; рис. 2; табл. 1

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 46 - 58) ЗавантажитиЗавантажень : 311
Оригінал cтатті російською мовою (cтор. 46 - 58) ЗавантажитиЗавантажень : 202
Стаття надійшла до редакції 9 листопада 2017 р.

Список використаної літератури

1. Walczak J. State Corporate Income Tax Rates and Brackets for 2015. – 2015. – April 21 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : taxfoundation.org/article/ state-corporate-income-tax-rates-and-brackets-2015.
2. Barro J. Corporate Tax Reform: Focusing on Where the Money Is, Not Where the Jobs Are // The New York Times. – 2015. – February 4 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.nytimes.com/2015/02/05/upshot/corporate--tax-reform- focusing-on-where-the-money-is-not-where-the-jobs-are.html?_r=0.
3. Stiglitz J. Tax avoidance fuels global inequality. – 2015. – October 9 [Електрон- ний ресурс]. – Режим доступу : edition.cnn.com/2015/10/09/opinions/stiglitz- tax-avoidance-globalization/.
4. Chapman J., Zahradnik R. Report: Reducing Budget Risks. Using data and design to make state tax incentives more predictable. – 2015. – December 1 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.pewtrusts.org/en/research-and-analysis/reports/ 2015/12/reducing-budget-risks.
5. Kopits G. Coping with fiscal risk. Analysis and practice // OECD Journal on Budgeting. – 2014. – December 22. – Vol. 2014. – Iss.1. – Р. 47–71 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.oecd-ilibrary.org/governance/coping-with- fiscal-risk_budget-14-5jxrgssdqnlt.
6. Prohorovs A., Fainglozs L., Jonina V. Introduction of Corporate Income Tax Deferral as an Essential Factor for Economic Development of Latvia. – Riga, University of Business, Arts and Technology RISEBA. – 2016. – P. 23–26.
7. Finkenzeller M., Spengel Ch. Measuring the effective levels of company taxation in the new member States: A quantitative analysis. European Commission, Taxation Papers, Working paper No. 7. – 2004. – P. 15.
8. Tanzi V., Zee H. Tax Policy for Developing Countries / International Monetary Fund. – 2001 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.imf.org/external/ pubs/ft/issues/issues27/.
9. Brys B., Matthews S., Owens J. Tax Reform Trends in OECD Countries / OECD Taxation Working Papers. – 2011. – No. 1. – Р. 15 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : read.oecdilibrary.org/taxation/tax-reform-trends-in-oecd-countries_ 5kg3h0xxmz8t-en-page1.
10. Remeur C. Tax policy in the EU. Taxation. In depth analysis/ European Parliamentary Research Service. Members’ Research Service. – 2015. – PE549.001 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.europarl.europa.eu/RegData/ etudes/IDAN/2015/549001/EPRS_IDA(2015)549001_EN.pdf.
11. Coughlan V. Europe’s Push For Tax Transparency Picks Up The Pace. – New York : Law360, 2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.cov.com/ ~/media/files/corporate/publications/2015/12/europe_push_for_tax_ transparency_picks_up_the_pace.pdf.
12. Straathof B., Ladinska E.G., Kox H. LM, Mocking R. et al. A study on R&D tax incentives: Final Report / EU Taxation Paper No. 52. – 2014. – Р. 5 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : works.bepress.com/henk_kox/66/.
13. Луніна І.О., Білоусова О.С., Булана О.О. Бюджетно податкове стимулю- вання інноваційної діяльності в Україні // Економіка і прогнозування. – 2016. – № 1. – С. 41–56.