Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 5/2023

Ekon Ukr. 2023 (5): 3–22
https://doi.org/10.15407/economyukr.2023.05.003

УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІКОЮ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА

УДК 330.341.1

JEL: 031, 034

ХАУСТОВ Володимир Кирилович1

1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України», Research ID : http://www.researcherid.com/rid/
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-3572-7595


БРЕНДИ У СФЕРІ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ


До 24 лютого 2022 р. розвиток економіки України відбувався в умовах занепаду інноваційної сфери і перманентних реформ управління галуззю інтелектуальної власності. Як наслідок, національні компанії і окремі особи поступово втрачали потенціал щодо патентування винаходів, реєстрації торгових марок, використання брендингу як способів захисту інтелектуальної власності на міжнародному і національних ринках. Очікуваний приплив інвестицій транснаціональних компаній у повоєнний період неодмінно посилить конкуренцію на внутрішньому ринку за володіння об’єктами права інтелектуальної власності.
Бренди є важливим стратегічним активом капіталізації і джерелом конкурентних переваг компаній у більшості країн світу і на світових ринках. Розглянуто проблемні аспекти стратегічного розвитку сфери інтелектуальної власності України в контексті імплементації досвіду провідних транснаціональних компаній щодо використання брендів як індикаторів вартості нематеріальних активів. Проведено порівняльний аналіз відомих рейтингів вартості брендів у світі й в Україні. Показано, що вартість найдорожчих брендів українських компаній є в сотні (683,852 млрд дол. Amazon i 525 млн дол. «Моршинська») разів меншою, ніж брендів транснаціональних компаній.
Відзначено, що, на відміну від загальносвітової тенденції високих темпів зростання подач заявок на реєстрацію прав на об’єкти інтелектуальної власності, в Україні фіксується спадна тенденція, передусім щодо реєстрації товарних знаків за міжнародно визнаною Мадридською системою.
З огляду на це, запропоновано відновити роботу над Національною стратегією розвитку сфери інтелектуальної власності з урахуванням сучасних тенденцій у цій царині й набуття Україною статусу країни – кандидата на членство в Європейському Союзі.


Ключові слова:бренди; брендинг; інтелектуальна власність; інновації; глобальні рейтинги брендів.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 3 - 22) ЗавантажитиЗавантажень : 177
Стаття надійшла до редакції 31 березня 2023 р.

Список використаної літератури

1. Інноваційна Україна – 2020. Національна доповідь. За ред. В.М. Гейця та ін. Київ, НАН України, 2015. 336 с.
2. Єгоров І.Ю. Система комплексних індикаторів оцінки науково-технічної та інноваційної діяльності в контексті процесів євроінтеграції. Наука та інновації. 2016. № 4. С. 21–23.
3. Бажал Ю. Інноваційна економічна політика України: ліберальний поворот. У: Економічні свободи для зміцнення соціально-економічного розвитку України в умовах глобальних трансформацій. Наук. ред. В. Юрчишин. Центр Разумкова. Київ, Заповіт, 2020. С. 38–44. URI: ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21095
4. Андрощук Г.О., Давимука С.А., Федулова Л.І. Національні інноваційні системи: еволюція, детермінанти результативності. Моногр. Київ, Парламентське видавництво, 2015. 512 с.
5. Хаустов В.К. Інноваційний вимір курсу України на євроінтеграцію. Економіка і прогнозування. 2018. № 2. С. 135–150. doi.org/10.15407/eip2018.02.135
6. Федулова Л.І. Тенденції інноваційного розвитку економіки України як результат державної політики. Інноваційна економіка. 2018. № 1-2. С. 11–19.
7. Гевко В.І. Інноваційна політика держави як чинник соціально-економічного розвитку. Агросвіт. 2020. № 10. С. 136–143. doi.org/10.32702/2306-6792.2020.10.136
8. Тарасюк М.В., Малярчук О.В. Сучасний стан реалізації інноваційної політики України та її фінансове забезпечення. Економiка та держава. 2017. № 1. С. 19–24.
9. Яцкевич І.В. Інноваційна політика України у післявоєнний період. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 39. doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-53
10. Хаустов В.К. Інтелектуальна власність — потенціал інноваційного розвитку України. Економіка України. 2021. № 1. С. 69—83. doi.org/10.15407/economyukr.2021.01.069
11. Чугрій Н.А. Роль нематеріальних активів у капіталізації вартості підприємств: зарубіжний досвід та вітчизняні реалії. Бухгалтерський облік, аналіз та аудит. 2018. Вип. № 5 (67). С. 204–210.
12. Шендригоренко М.Т. Нематеріальні активи підприємства як об’єкт обліку та аудиту. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Вип. 13. С. 625–628.
13. Юрченко О.В., Деділова Т.В., Кирчата І.М. Економічні аспекти впливу інтелектуальної власності на конкурентоспроможність підприємства. Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. 2022. № 1 (28). С. 51–60. doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2022.28.51
14. Бриль І.В. Формування та використання нематеріальних активів підприємств для підвищення їх капіталізації. Наукова доповідь. Інститут економіки промисловості НАН України. Київ, 2015. 71 с.
15. Деркач О.Г., Кузьміна А.О. Методичні підходи до формування бренд-орієнтованої системи управління підприємством. Проблеми системного підходу в економіці. 2020. Вип. 5 (79). С. 140–147.
16. Дядик Т.В. Брендинг та інтернет-брендинг – найважливіші інструменти формування бренду підприємства. Економічний простір. 2020. № 156. С. 124–128.