Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 5/2023

Ekon Ukr. 2023 (5): 66–81
https://doi.org/10.15407/economyukr.2023.05.066

ФІНАНСИ. ПОДАТКИ. КРЕДИТ

УДК 336.1:352

JEL: H70

ГОРІХОВСЬКИЙ Максим Володимирович1, ОГАНЕСЯН Валерік Самвелович2, ВОЗНЮК Світлана Володимирівна3

1ВСП «Фаховий коледж економіки, права та інформаційних технологій» ПЗВО «Кам’янець-Подільський податковий інститут», Research ID : http://www.researcherid.com/rid/ I-7487-201
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-8777-8071
2ВСП «Фаховий коледж економіки, права та інформаційних технологій» ПЗВО «Кам’янець-Подільський податковий інститут», Research ID : http://www.researcherid.com/rid/
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0001-6511-0284
3ВСП «Фаховий коледж економіки, права та інформаційних технологій» ПЗВО «Кам’янець-Подільський податковий інститут»
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-7883-6137


ФОРМУВАННЯ ДОХІДНОЇ ЧАСТИНИ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД У ПЕРІОД ВІЙНИ І ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ (на прикладі Кам’янець-Подільського району Хмельницької області)


Війна внесла корективи в планування й виконання дохідної частини бюджету територіальних громад, що істотно вплинуло на наповнення і фінансову стійкість бюджетів. На прикладі Кам’янець-Подільського району Хмельницької області проаналізовано й оцінено структуру дохідної частини бюджетів територіальних громад, яка складається з різних джерел. Основними джерелами доходів є податки, збори та інші обов’язкові платежі, які сплачуються населенням і підприємствами. Також до доходів територіальної громади можна віднести дотації з державного бюджету і бюджету області.
Досліджено кожну громаду в Кам’янець-Подільському районі з поділом громади на дві групи, що дозволило проаналізувати й виявити закономірності прогнозу і виконання дохідної частини бюджетів. Розглянуто і визначено роль кожного виду податків у формуванні бюджету громади.
Детальний аналіз структури шляхів формування дохідної частини місцевого бюджету виявив наростаючий плив і збільшення податкового надходження в структурі «ПДФО – одержаний військовослужбовцями». Мобілізаційні процеси впливають на збільшення кількості людей, які мають працевлаштування і високу заробітну плату, що в позитивно впливає на збільшення надходжень, але при прогнозуванні бюджету потрібно враховувати, що після перемоги відбуватимуться демобілізаційні процеси і надходження зменшуватимуться.
Висвітлено вплив децентралізації на незалежність територіальних громад від державного бюджету, їх можливості самостійно забезпечувати власні доходи і рівень залежності від державних субвенцій. Зроблено висновок, що формування дохідної частини бюджетів територіальних громад у період війни й післявоєнного відновлення є складним процесом, який потребує комплексного підходу і співпраці всіх суб’єктів.


Ключові слова:доходи територіальних громад; бюджет; децентралізація; місцеві фінанси; податкові надходження; неподаткові надходження; доходи від операцій з капіталом; міжбюджетні трансферти.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 66 - 81) ЗавантажитиЗавантажень : 138
Стаття надійшла до редакції 20 лютого 2023 р.

Список використаної літератури

1. Арабчук Я.І. Фінансова децентралізація – основна складова спроможної громади. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2016. № 1. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2016_1_20
2. Горіховський М.В., Колісник В.А. Роль місцевого самоврядування в контексті децентралізації влади та публічного адміністрування. У: Технології, інструменти та стратегії реалізації наукових досліджень. Мат. II Міжн. наук. конференції (Львів, 24 вересня 2021 р.). Вінниця, Європейська наукова платформа, 2021. Т. 1. С. 73–76. URL: www.researchgate.net/publication/354928149_ROL_MISCEVOGO_SAMOVRADUVANNA_V_KONTEKSTI_DECENTRALIZACII_VLADI_TA_PUBLICNOGO_ADMINISTRUVANNA?_iepl%5BviewId%5D=4KveCnh610llTotlgOjvwwFk&_iepl%5Bcontexts%5D%5B0%5D=projectUpdatesLog&_iepl%5BtargetEntityId%5D=PB%3A354928149&_iepl%5BinteractionType%5D=publicationTitle
3. Gorikhovskyi M., Oganesyan V. Formation of fundamentals of Staroushytsk territorial community in Ukraine development strategy on the basis of SWOT-analysis. Journal SEPIKE Special Edition Ukraine. 2022. Part 2. P. 31–37. URL: 5b925ea6-3d4e-400b-b5f3-32dc681218ff.filesusr.com/ugd/b199e2_cebf642007274b06a1c5aa4a3383b8fc.pdf
4. Беля А.Р. Аналіз формування доходів місцевих бюджетів в умовах адміністративно-фінансової децентралізації. Бюджетна та податкова політика. 2018. № 1 (129). С. 133–137. URL: ird.gov.ua/sep/sep20181(129)/sep20181(129)_133_BelyaA.pdf
5. Надал С., Спасів Н. Доходи місцевих бюджетів у контексті децентралізації в Україні. Вісник Економіки. 2016. № 2. С. 102–112. URL: visnykj.wunu.edu.ua/index.php/visnykj/article/view/692
6. Ліснічук О.А., Литовченко Н.А. Формування дохідної частини місцевих бюджетів в умовах бюджетної децентралізації. Збірник наукових праць Університету державної фіскальної служби України. 2018. № 2. С. 169–180. URL: nbuv.gov.ua/UJRN/znpnudps_2018_2_15
7. Крупка М., Кульчицький М., Коваленко В. Трансформація ролі доходів місцевих бюджетів як інструменту бюджетного механізму в контексті децентралізації. Світ фінансів. 2018. № 3 (56). С. 7–18. URL: sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/1078/1083
8. Янковський В.А., Шендригоренко М.Т. Доходи місцевих бюджетів в Україні: сутнісна складова та сучасний стан у рамках реформи бюджетної децентралізації. Бізнес інформ. 2020. № 11. С. 331––337. URL: mail.business-inform.net/article/?year=2020&abstract=2020_11_0_331_337
9. Сукач О.М., Сарана Л.А., Гордієнко Л.А. Податкові інструменти регулювання доходів місцевих бюджетів. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Економічна». 2021. № 101. С. 68–78. doi.org/10.26565/2311-2379-2021-101-07