Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 6/2023

Ekon Ukr. 2023 (6): 99–114
https://doi.org/10.15407/economyukr.2023.06.099

СОЦІАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ В ПРАКТИЦІ УПРАВЛІННЯ

УДК 316.347

JEL: I38, I38, J15, J78

ТРІПАК Мар'ян Миколайович1, ТИМКІВ Андрій Олександрович2

1НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут», Research ID : http://www.researcherid.com/rid/AAH-8615-2019
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-6924-5469
2НРЗВО «Кам'янець-Подільський державний інститут», Research ID : http://www.researcherid.com/rid/
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-8001-0588


СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА РОЛЬ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО ХАБУ


Визначено структуру інклюзивного освітнього хабу як соціально-економічної інституції. Встановлено, що його структуру мають формувати чотири основні платформи: освіта, наука, реабілітація і виробництво. Це дозволить хабу акумулювати зусилля закладів освіти, потенціал наукових шкіл, реабілітаційні можливості й практичне застосування вмінь, знань і навичок здобувачів з особливими освітніми потребами через виробничу складову.
Складові інклюзивного освітнього хабу, з огляду на їх функціональні можливості, є ендогенними детермінантами, що формують основні напрями діяльності хабу і визначають його роль як соціально-економічного феномену. Діяльність хабу також обумовлюють і екзогенні чинники, які створюють умови його функціонування й визначають можливості фінансування його діяльності.
Встановлено соціальну роль і економічне значення інклюзивного освітнього хабу як форми інституціоналізації інклюзивної освіти. Його соціальну значимість у забезпеченні верств населення з особливими потребами посилюють можливості здобуття якісної освіти, підвищення кваліфікації і перекваліфікації відповідно до фізичних чи психологічних особливостей паралельно з фізичною чи психологічною реабілітацією.
Економічний результат, що виокремлює роль хабу як повноцінного учасника економічних відносин, полягає в пропозиції першого робочого місця для людей з особливими потребами, відновленні робочої сили як фактора виробництва, формуванні людського капіталу як основи розвитку, а також у отриманні прибутку від виробничої діяльності, надання освітніх і реабілітаційних послуг, у залученні внутрішніх і зовнішніх джерел інвестування.
Визначено співвідношення окремих цілей Плану відновлення України і економічних важелів, якими володіє інклюзивний освітній хаб для їх реалізації.


Ключові слова:інклюзія; освіта; хаб; соціально-економічний розвиток; реабілітація; інституціоналізація інклюзивної освіти

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 99 - 114) ЗавантажитиЗавантажень : 101
Стаття надійшла до редакції 30 листопада -0001 р.

Список використаної літератури

1. North D. Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge, Cambridge University Press, 1990. doi.org/10.1017/CBO9780511808678
2. Реут А.Г. Система соціальних послуг для вразливих верств населення: новітні тенденції та інновації. Демографія та соціальна економіка. 2008. № 1. С. 190–200. URL: dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/8799/17-Reyt.pdf?sequence=1
3. Воропаєв Д.С., Єжова О.О. Основи фізичної реабілітації (загальна характеристика засобів фізичної реабілітації). Навч. посібник. Суми, СумДУ, 2019, 72 c.
4. Іншаков О.В., Фролов Д.П. Інституція — ключ до розуміння економічних інститутів. Економічна теорія. 2011. № 1. С. 52–62. URL: etet.org.ua/docs/ET_11_1_52_uk.pdf
5. Точиліна Ю.Ю. Інвестування в людський капітал як запорука розвитку національної економіки. Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 42. С. 45–49. URL: bses.in.ua/journals/2019/42_2019/10.pdf