Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 10/2018

Ekon Ukr. 2018 (10): 53–70
https://doi.org/10.15407/economyukr.2018.10.053

ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕОРІЇ

УДК 330.101; 330.11; 330.8

ГРИЦЕНКО Андрій Андрійович1

1ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України", Research ID : http://www.researcherid.com/rid/
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-5030-864X


ЕКОНОМІЧНА ОСВІТА: ШЛЯХ ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ


Показано сучасний стан осмислення нових економічних реалій і роль у ньому економічної освіти. Обгрунтовано висновок про те, що головним змістом економічної освіти повинне бути формування економічного способу мислення, яке можливо забезпечити тільки на базі вивчення економічної теорії, що озброює людину способом розкриття сутності в єдності із зовнішніми формами прояву і дає тим самим інструмент для вибору адекватних заходів впливу на економічну дійсність з метою її перетворення в потрібному напрямі.
Розкрито основні складові формування економічного мислення. Визначено дисципліни, що забезпечують якісний, кількісний і мірний аналіз економічних явищ і процесів, а також дисципліни логіко-історичного, предметно-функціонального і функціонально-рівневого циклів. Охарактеризовано взаємозв’язок економіки, фінансів і управління на мікро-, макро- та міжнародному рівнях їх функціонування.
Запропоновано зміни до переліку галузей знань і спеціальностей, до змісту економічної освіти та до організації підготовки висококваліфікованих спеціалістів. Обгрунтовано виокремлення економіки з галузі знань «Соціальні та поведінкові науки» в особливу галузь і з’єднання її з фінансами та управлінням, які сьогодні належать до галузі знань «Управління і адміністрування». Внесено також пропозиції, спрямовані на вдосконалення змісту освіти в магістратурі та організації підготовки докторів філософії з економіки та докторів економічних наук.
На основі викладеного зроблено висновок, що економічна освіта являє собою необхідну опосередковуючу ланку і шлях від економічної теорії, яка є способом мисленого освоєння економічної дійсності, до використання системи економічних категорій і законів як засобу визначення інструментів впливу на реальні економічні явища і процеси. Тому практична функція економічної теорії полягає, насамперед, в її здатності знаходити способи перетворення дійсності, адекватні економічній системі. І тільки на цій основі можуть бути сформульовані дійові та ефективні практичні рекомендації.


Ключові слова:економічна теорія; економічна освіта; економіка; фінанси; управління

Бібл. 11; рис. 5; табл. 2

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 53 - 70) ЗавантажитиЗавантажень : 437
Оригінал cтатті російською мовою (cтор. 53 - 70) ЗавантажитиЗавантажень : 272
Стаття надійшла до редакції 15 серпня 2018 р.

Список використаної літератури

1. Гегель Г.В.Ф. Наука логики. – СПб. : Наука, 1997. – 800 с.
2. Артёмова Т.И., Гриценко А.А., Кричевская Т.А. и др. Иерархия и сети в институциональной архитектонике экономических систем : моногр. ; [под ред. А.А. Гриценко]. – К. : Институт экономики и прогнозирования НАН Украины, 2013. – 580 с.
3. Брагина Е. Новая нормальность [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.mirec.ru/2012-04/novaa-normalnost.
4. Кораблін С.О. Макроекономічна динаміка України: пастка сировинних ринків. – К. : ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». – 2017. – 308 с.
5. Гриценко А.А. Развитие форм обмена, стоимости и денег. – К. : Основа, 2005. – 192 с.
6. Ильенков Э.В. Становление личности: к итогам научного эксперимента // Коммунист. – 1977. – № 2. – С. 68–79.
7. Гегель Г.В.Ф. Наука логики. – Т. 3. – М. : Мысль, 1972. – 371 с.
8. Mandelbrot B.B. Fractals: Form, Chance, and Dimension. – San Francisco, CA and Reading, UK : W.H. Freeman & Co., 1977. – 352 с.
9. Mandelbrot B.B. The Fractal Geometry of Nature. – New York, US and Oxford, UK : W.H. Freeman & Co., 1982. – 460 с.
10. Жуков Д.С., Лямин С.К. Фрактальное моделирование социально-политических феноменов и процессов [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.ineternum.ru/ineternum/aaa_fractal_centre/pdf/statii/pro_nunc.pdf.
11. Жиков В.В. Фракталы // Соросовский образовательный журнал. Математика. – 1996. – № 12. – С. 109–117.