Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 1/2020

Ekon Ukr. 2020 (1): 36–47
https://doi.org/10.15407/economyukr.2020.01.036

УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІКОЮ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА

УДК 339.138 (075.8)

JEL:

ЛИТОВЧЕНКО Ірина Львівна1

1Одеський національний економічний університет, Research ID : http://www.researcherid.com/rid/
OrcID ID : https://orcid.org/


ТРАНСФОРМАЦІЯ РИНКУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ ПЕРЕХОДУ ДО ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ


Розвиток сучасної ринкової економіки динамічно рухається в бік цифровізації. Отже, для ефективного функціонування на ринку потрібно усвідомлювати напрями трансформацій і змін, які відбуваються. Досліджено основні тенденції розвитку ринку в умовах формування цифрової економіки. З’ясовано, що ринок набуває дуальної реально-віртуальної форми, визначено його основні характеристики як економічної системи, що сама організовується. Запропоновано авторську версію періодизації трансформації ринку з урахуванням історичного контексту, який є важливою передумовою впливу на процес істотних змін. Статистично обґрунтовано подальші поширення та проникнення дуальності як у світі, так і на регіональних ринках. Виявлено необхідність реіндустріалізації на цифровій основі, яка є незворотною, має системний характер і забезпечує якісне оновлення промисловості на базі високих технологій.
Визначено нових учасників і нові ніші реально-віртуального ринку: В2С, В2В, В2G, G2B Р2Р та ін., а в майбутнього і M2M. Виявлено тенденцію виникнення дедалі більшої багатошаровості сучасного ринку і рух до цифровізації та персоніфікації у виробництві й пропозиції. У зв’язку з появою нових можливостей у споживанні формуються інші моделі поведінки споживачів, у тому числі й на перспективу; як наслідок, ринок стрімко йде до встановлення «ери споживача».
Розглянуті зміни посилюють конкурентну боротьбу. Для збереження конкурентоспроможності необхідно впроваджувати нові бізнес-моделі, які враховуватимуть дуальність сучасного ринку і використовуватимуть його нові можливості, інструменти та багатоканальність. Констатовано, що сучасні зміни вимагають наукового осмислення і трансформації класичних методологічних та методичних підходів у теорії маркетингу як філософії ведення бізнесу і в розробці практичних рекомендацій щодо їх використання.


Ключові слова:цифрова економіка; революція 4.0; реально-віртуальний ринок; маркетинг; поведінка споживачів; бізнес-моделі

Бібл. 12; табл. 3

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 36 - 47) ЗавантажитиЗавантажень : 830
Стаття надійшла до редакції 16 вересня 2019 р.

Список використаної літератури

1. Коляденко С.В. Цифрова економіка: передумови та етапи становлення в Україні і у світі // Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. –– 2016. –– № 6. –– С. 105––112.
2. Краус Н.М., Клаус К.М. Інноваційне табло України // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. –– 2017. –– № 1(06). –– С. 3––10 [Електронний ресурс]. –– Режим доступу : www.easterneurope- ebm.in.ua/6-2017-ukr.
3. Кешелава А.В., Хает И.Л. Предмет цифровой экономики и роль цифровых инструментов / Сайт С.П. Курдюмова [Електронний ресурс]. –– Режим доступу : spkurdyumov.ru/digital_economy/predmet-cifrovoj-ekonomiki-i-rol-cifrovyx-instrumentov/.
4. Юдина Т.Н. Осмысление цифровой экономики // Теоретическая экономика. –– 2016. –– № 3. –– С. 12––16.
5. Литовченко И.Л. Генезис и эволюция информационной концепции маркетинга : моногр. –– К. : Наукова думка, 2011. –– 200 с.
6. Литовченко И.Л. Исследование дуальности современного промышленного рынка // Науковий вісник Одеського державного університету. –– Сер. : Економічні науки. –– 2014. –– № 4. –– С. 70––81.
7. Шваб К. Четвертая промышленная революция. –– М. : Эксмо, 2016. –– 230 c.
8. Deaton A. The Great Escape: Health, Wealth, and the Origins of Inequality. –– Princeton : Princeton University Press, 2013. –– 376 p.
9. Thaler R., Sunstein C. Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness. –– Yale University Press, 2008. –– 293 p.
10. Ефимов В.А. Методология экономического обеспечения демографической политики устойчивого развития [Електронний ресурс]. –– Режим доступу : kobtv.narod.ru/files/Knigi-KOB/efimov/efimov-metodologiya-ust-razvitiya.pdf.
11. Кастельс М. Галактика Интернет ; [пер. с англ. А. Матвеева]. –– Екатеринбург : У-Фактория, 2004. –– 328 с.
12. Манахова И.В. Трансформация потребления в информационной экономике : дис. д.э.н. –– М., 2014, –– 398 с.