Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 1/2020

Ekon Ukr. 2020 (1): 48–55
https://doi.org/10.15407/economyukr.2020.01.048

ПРОБЛЕМИ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ І ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ

УДК 336.22

JEL:

ВОЛОХОВА Ірина Семенівна1

1Одеський національний економічний університет, Research ID : http://www.researcherid.com/rid/https://publons.com/researcher/A-7293-2015/
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-6993-1757


ВЕКТОРИ ПОГЛИБЛЕННЯ ФІНАНСОВОЇ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ


Досягнення економічної ефективності виробництва та надання суспільних благ вимагають проведення фінансової децентралізації, яка у свою чергу, дозволяє збільшити ступінь задоволення потреб населення суспільними благами, на що, безперечно, впливають регіональні та місцеві особливості. Фінансова децентралізація передбачає створення відповідної фінансової основи для регіонального і місцевого самоврядування. Проте тільки перелік фінансових ресурсів, що її формують, не доводить існування регіонального та місцевого самоврядування. Необхідно дослідити структуру фінансових ресурсів, останні тенденції її зміни, розкрити проблеми у фінансовому забезпеченні органів місцевого самоврядування, а також визначити основні вектори поглиблення фінансової децентралізації в Україні.
Власна дохідна база місцевих бюджетів істотно зросла з 2015 р., проте перелік місцевих податків та зборів був розширений без відповідного збільшення податкових повноважень органів місцевого самоврядування. У доходах місцевих бюджетів поступово зменшився обсяг загальнодержавних податків та зборів, які було компенсовано збільшенням питомої ваги міжбюджетних трансфертів, зокрема субвенцій. Це гальмує процеси фінансової децентралізації.
Поглиблення фінансової децентралізації можє відбуватися, коли вектором зміцнення фінансової бази місцевого самоврядування буде вирішення таких основних завдань: забезпечення органів місцевого самоврядування закріпленими доходами та міжбюджетними трансфертами в обсягу, необхідному для фінансування виконання делегованих повноважень; розширення переліку та збільшення частки місцевих податків та зборів, що відповідають теоретичним вимогам щодо доцільності їх надання в розпорядження місцевих органів влади; зменшення питомої ваги міжбюджетних трансфертів у доходах місцевих бюджетів;удосконалення механізму надання місцевим бюджетам міжбюджетних трансфертів з державного бюджету України переважно через використання загальних міжбюджетних трансфертів (дотацій);сприяння завершенню процесу формування об’єднаних територіальних громад.Це поглибить фінансову децентралізацію, додатково наповнить місцеві бюджети фінансовими ресурсами, сприятиме розвитку місцевого оподаткування, надасть органам місцевого самоврядування більшої фінансової автономії.


Ключові слова:фінансова децентралізація; місцеві бюджети; доходи місцевих бюджетів; податкові надходження; міжбюджетні трансферти

Бібл. 2; рис. 3

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 48 - 55) ЗавантажитиЗавантажень : 209
Стаття надійшла до редакції 12 вересня 2019 р.

Список використаної літератури

1. Луніна І.О., Кириленко О.П., Лучка А.В. та ін. Диверсифікація доходів місцевих бюджетів : моногр. ; [за ред. І.О. Луніної] / НАН України; Ін-т екон. та прогнозув. –– К., 2010. –– 320 с.
2. Розвиток бюджетної децентралізації в Україні : наук. доп. ; [за ред. І.О. Луніної] / НАН України; ДУ «Ін.-т екон. та прогнозув. НАН України». –– К., 2016. –– 70 с.