Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 10/2016

Ekon Ukr. 2016 (10): 3–19

ФІНАНСИ. ПОДАТКИ. КРЕДИТ

УДК 336.1

JEL:

КУДРЯШОВ Василь Павлович1

1Науково-дослідний фінансовий інститут ДННУ "Академія фінансового управління", Research ID : http://www.researcherid.com/rid/https://scholar.google.com.ua/citations?user=vzk_3BQAAAAJ&hl=uk
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-4801-3620


РЕКОМЕНДАЦІЇ МВФ З ПИТАНЬ ФІСКАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ЇХ УРАХУВАННЯ В УКРАЇНІ


Проведено аналіз ризиків виконання державного бюджету України, визначено тенденції динаміки його показників. Зроблено висновки, що ризики збалансування дохідної та видаткової частин бюджету залишаються досить гострими. Співпрацю України з МВФ з питань фіскальної політики спрямовано на їх обмеження. Вона має двосторонній характер і не зводиться до механічного виконання державою-реципієнтом пропонованих рекомендацій. Головну увагу приділено фіскальній консолідації, раціоналізації фінансових операцій органів державного управління з державними цільовими фондами та державними корпораціями.
Зроблено висновки, що метою реформування має стати не стільки скорочення бюджетних витрат, скільки досягнення їх більш прийнятних обсягів порівняно з доходами. Для цього необхідними є перегляд функцій органів державного управління, підвищення ефективності використання бюджетного ресурсу, спрямування фіскальної політики на прискорення економічного зростання і забезпечення фінансової стабільності.
Рекомендується внести зміни до структури публічних видатків, обмежити розподіл видатків під тиском лобіювання, зменшити тіньові операції, скоротити бюджетні субсидії та податкові преференції, що не мають достатньої фіскальної результативності. Необхідно припинити використання офшорних юрисдикцій. Треба забезпечити збільшення податкових надходжень за умов недопущення (і навіть послаблення) податкового тиску. Важливо прискорити реформування управління державними корпораціями для підвищення їх прибутковості та збільшення суми дивідендів, які надходять до державного бюджету. Доцільно перейти до використання більш ефективних механізмів надання субсидій малозабезпеченим верствам населення, а також розширити транспарентність фіскальних операцій та доступ громадськості до їх моніторингу і контролю.


Ключові слова:фіскальна консолідація, бюджетний дефіцит, державний борг, квазіфіскальні операції, державні цільові фонди, державні корпорації, дефіцитно-боргове коригування

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 3 - 19) ЗавантажитиЗавантажень : 254
Оригінал cтатті російською мовою (cтор. 3 - 19) ЗавантажитиЗавантажень : 264
Стаття надійшла до редакції 30 травня 2016 р.

Список використаної літератури

1. Кудряшов В.П. Фіскальна консолідація та її впливи // Економіка України. – 2013. – № 9. – С. 31–46.
2. Weber A. Stock&Flow Adjustments and Fiscal Transparency: A CrossCountry Comparison // IMF Working Paper. – 2012 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2012/wp1239.pdf.
3. Молдован О.О. Стратегія реформування системи державних фінансів України: завдання, пріоритети, механізми : аналіт. доп. – Серія : Економіка. – Вип. 17. – К. : Національний інститут стратегічних досліджень, 2014. – 45 с.
4. Государственные предприятия Украины хотят сделать прибыльными с помощью немцев [Електронний ресурс]. – Режим доступу : hyser.com.ua/economics/gosudarstvennye/predpriyatiya/ukrainy/xotyat/sdelat/pribylnymi/59792.
5. Бланкарт Ш. Державні фінанси в умовах демократії: Вступ до фінансової науки ; [пер. з нім. С.І. Терещенко та О.О. Терещенка] ; [передмова та наук. ред. В.М. Федосова]. – К. : Либідь, 2000. – 654 с.
6. Коммуналка украинцам не по карману [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.facenews.ua/articles/2016/305250/. 7. Субсидированная моя Украина [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.epravda.com.ua/rus/publications/2016/02/2/579238/.