Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 4/2020

Ekon Ukr. 2020 (4): 6–38
https://doi.org/10.15407/economyukr.2020.04.006

УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІКОЮ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА

УДК 658.81:622.33

JEL:

ЗАЛОЗНОВА Юлія Станіславівна1, ТРУШКІНА Наталія Валеріївна2

1Інститут економіки промисловості НАН України, Research ID : http://www.researcherid.com/rid/A-9110-2018
OrcID ID : https://orcid.org/http://orcid.org/0000-0003-3106-1490
2Інститут економіки промисловості НАН України, Research ID : http://www.researcherid.com/rid/http://www.researcherid.com/rid/C-1441-2018
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-6741-7738


ОБҐРУНТУВАННЯ СТРАТЕГІЧНИХ НАПРЯМІВ УДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ЗБУТОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВУГІЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ


Досліджено особливості функціонування підприємств вугільної промисловості з точки зору організації процесів збутової діяльності, що дозволило уточнити суть і зміст термінів «збутова діяльність вугільного підприємства», «маркетинг взаємовідносин», «клієнтоорієнтованість», «обслуговування споживачів вугільної продукції», «збутова мережа». На основі аналітичної оцінки основних показників збутової діяльності визначено тенденції її розвитку в ряді вугільних країн світу. Виявлено чинники, які впливають на організацію збутової діяльності вугільних підприємств в Україні, які умовно систематизовано у дві групи: екзогенні (політичні, інституційні, фінансові, ринкові, економічні, інформаційні, екологічні) та ендогенні (маркетингові, технологічні, фінансово-економічні, транспортні, інформаційні).
Удосконалено клієнтоорієнтований підхід до обслуговування споживачів вугільної продукції на основі їх диференціації (виокремлення трьох категорій споживачів), який базується на врахуванні обсягів щорічного попиту різних груп споживачів та їх специфічних особливостях. Сформовано науково-методичні засади поєднання в межах реалізації концепції маркетингу взаємовідносин системного, процесного і функціонального підходів з метою вдосконалення обслуговування споживачів вугільної продукції.
Обґрунтовано доцільність застосування мережевого підходу до організації
збутової діяльності вугледобувних підприємств, суть якого полягає в розробленні трьох моделей збутових мереж як дієвих форм партнерства учасників ринку вугілля. Удосконалено механізм реалізації державно-приватного партнерства при управлінні збутовою діяльністю вугледобувних підприємств на основі організаційно-правової форми синдикату.
Запропоновано методичний підхід до вибору оптимального каналу збуту вугільної продукції, який дозволяє з використанням методу аналізу ієрархій визначити найвагоміші критерії та систематизувати їх у групи (економічні, організаційні, ринкові та інформаційні), розрахувати обсяг партії поставки вугілля великооптовим споживачам з урахуванням багатьох чинників.
Сформовано систему контрактних взаємовідносин вугледобувного підприємства та споживачів вугільної продукції з метою організації безперервного процесу укладання та виконання умов контрактів на поставку вугілля.


Ключові слова:вугільне підприємство; збутова діяльність; організація; нестабільність попиту; чинники; тенденції; клієнтоорієнтований підхід; стратегічні напрями.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 6 - 38) ЗавантажитиЗавантажень : 143
Стаття надійшла до редакції 24 жовтня 2019 р.

Список використаної літератури

1. Rehbach S., Samek R. Downsizing the USA coal industry: Can a slow-motion train wreck be avoided? Metal & Mining Practice. – New York : McKinsey & Company, 2015. – P. 1–10.
2. Huang H. China Coal Mining and Coal Washing Practices. – 1st ed. – Shenzhen : Dazhong Publishing House, 2018. – 411 p.
3. Kretschmann J., Efremenkov A.B., Khoreshok A.A. From Mining to Post-Mining: The Sustainable Development Strategy of the German Hard Coal Mining Industry. Ecology and safety in the techno sphere: current problems and solutions / IOP Conf. – Series : Earth and Environmental Science. – 2017. – Vol. 50. – P. 1–9 (doi: 10.1088/1755-1315/50/1/012024).
4. Widuto A. EU support for coal regions. – Brussel : European Parliamentary Research Service, 2019. – 8 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2019/642217/EPRS_BRI(2019)642217_EN.pdf.
5. Oei P., Brauers H., Herpich Ph. Lessons from Germany’s hard coal mining phase-out: policies and transition from 1950 to 2018 // Climate Policy. – 2019. –Vol. 11. – P. 1–17 (doi: 10.1080/14693062.2019.1688636).
6. Blaschke W., Baic J. Coal Mining and Coal Preparation in Poland // Gzasopismo Techniczne. – 2016. – P. 40–45.
7. Michalak A. Specific risk in hard coal mining industry in Poland // Forum Sciential Oeconomia. – 2017. – Vol. 5. – No. 1. – P. 71–77 (doi: 10.23762/fso_vol5no1_6).
8. Pająk K., Kvilinskyi O., Fasiecka O., Miśkiewicz R. Energy security in regional policy in Wielkopolska region of Poland // Economics and Environment. – 2017. – Vol. 2. – No. 61. – P. 122–138.
9. Szpor A., Ziolkowska K. The Transformation of the Polish Coal Sector. GSI Report / The International Institute for Sustainable Development, 2018. – 22 p.
10. Karpenko L., Serbov M., Kwilinski A., Makedon V., Drobyazko S. Methodological platform of the control mechanism with the energy saving technologies // Academy of Strategic Management Journal. – 2018. – Vol. 17. – No. 5. – P. 1–7.
11. Dzwigoł H., Dzwigoł-Barosz M., Zhyvko Z., Miskiewicz R., Pushak H. Evaluation of the energy security as a component of national security of the country // Journal of Security and Sustainability Issues. – 2019. – Vol. 8. – No. 3. – P. 307–317 (doi: 10.9770/jssi.2019.8.3(2)).
12. Плакиткина Л.С., Плакиткин Ю.А., Дьяченко К.И. Мировые тенденции развития угольной отрасли // Горная промышленность. – 2019. – № 1(143). – С. 24–29 (doi: 10.30686/1609-9192-2019-1-143-24-29).
13. Кондратьев В.Б., Попов В.В., Кедрова Г.В. Глобальный рынок угля: состояние и перспективы // Горная промышленность. – 2019. – № 2 (144). – С. 6–12 (doi: 10.30686/1609-9192-2019-2-144-6-12).
14. Amosha O., Zaloznova Yu., Cherevatskyi D., Atabekov O. The Ukrainian Coalsurplusand the Ways of Copingwithit. Platzbestimmung Osteuropasindersozio-ökonomischen Globalisierung. – Berlin : Forschungsinstitut der Internationalen Wissenschaftlichen Vereinigung Weltwirtschaft und Weltpolitik, 2013. – S. 110–115.
15. Звягильский Е.Л., Залознова Ю.С. О необходимости широкой модернизации угольной промышленности Украины : науч. докл. – К. : ИЭП НАН Украины, 2013. – 68 с.
16. Брюховецька Н.Ю., Дутова Н.В. Управління збутом продукції металургійних підприємств з використанням електронних торговельних площадок : моногр. – Донецьк : ДНУ, 2013. – 160 с.
17. Трифонова О.В., Кравець О.Ю. Управління потоками вугільної продукції та стійким функціонуванням збиткових шахт України : моногр. – Дніпропетровськ : НГУ, 2014. – 202 с.
18. Кулиняк І.Я., Кошик О.В. Збут товарів та послуг: сутність та чинники впливу // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2015. – Вип. 4. – С. 464–468.
19. Тульчинська С.О., Лебедєва Ю.Е. Фактори впливу на збутову політику підприємства // Ефективна економіка. – 2016. – № 9 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.economy. nayka.com.ua/ ?op=1&z=5140.
20. Терент’єва Н.В. Управління збутовою діяльністю в системі управління підприємством // Ефективна економіка. – 2016. – № 2 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4783.
21. Амоша А.И., Залознова Ю.С., Череватский Д.Ю. Угольная промышленность и гибридная экономика : моногр. – К. : Ин-т экономики промышленности НАН Украины, 2017. – 196 с.
22. Дутова Н. Підвищення ефективності управління збутом продукції металургійних підприємств засобами електронних торговельних майданчиків // Вісник Тернопільського національного економічного університету. – 2013. – № 2. – С. 81–90.
23. Зернопацкий В. Уголь – на биржу [Електронний ресурс]. – Режим доступу : uaenergy.com.ua/ post/10287/ugol-na-birzhu/.
24. Рябич О.М. Забезпечення конкурентоспроможності вугледобувних підприємств в умовах сталого розвитку // Економічний вісник ДВНЗ УДХТУ. – 2016. – № 1 (3). – С. 21–24.
25. Саати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий ; [пер. с англ. Р.Г. Вачнадзе]. – М. : Радио и связь, 1993. – 278 с.
26. Ершова Н.М. Принятие решений на основе метода анализа иерархий // Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури. – 2015. – № 9 (210). – С. 39–46.
27. Євстрат Д.І., Кушнерук Ю.І. Застосування методу аналізу ієрархій для оцінки маркетингової активності торговельних підприємств // Проблеми економіки. – 2012. – № 2. – С. 66–71.
28. Теорія управління запасами. Економічна енциклопедія. – У 3 т. – Т. 3 ; [за ред. С.В. Мочерного]. – К. : Видавничий дім «Академія», 2002. – С. 610–612.
29. Шрайбфедер Дж. Эффективное управление запасами ; [пер. с англ.]. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2006. – 304 с.
30. Посилкіна О.В., Сагайдак-Нікітюк Р.В., Загорій Г.В. та ін. Логістичний менеджмент фармацевтичного виробництва : моногр. ; [за заг. ред. О.В. Посилкіної]. – Харків : Нац. фармацевтичний ун-т, 2011. – 272 с.
31. Крикавський Є.В., Похильченко О.А., Чорнописька Н.В. та ін. Економіка логістики ; [за заг. ред. Є.В. Крикавського, О.А. Похильченко]. – Львів : Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2014. – 640 с.
32. Бауэрсокс Д.Дж., Клосс Д.Дж. Логистика: интегрированная цепь поставок. – 2-е изд. ; [пер. с англ. Н.Н. Барышниковой, Б.С. Пинскера]. – М. : Олимп-Бизнес, 2017. – 640 с.