Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 5/2020

Ekon Ukr. 2020 (5): 85–94
https://doi.org/10.15407/economyukr.2020.05.085

МЕТОДИ ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ

УДК 330.101:338.5

JEL: A10, B52, C02, D03, D40, D50, E14

ВАСИЛЬЄВ Олексій Миколайович1

1Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Research ID : http://www.researcherid.com/rid/
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-7862-7792


РОЛЬ МЕХАНІЗМІВ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ У ВСТАНОВЛЕННІ РИНКОВОЇ РІВНОВАГИ


Проаналізовано вплив механізмів прийняття рішень економічними агентами на встановлення рівноваги на ринку. Зокрема, розглядається проблема визначення рівноважної ціни за неповної інформації про товар і коли поведінка споживачів не є раціональною. Крім іншого, використовуються підходи, характерні для інституціональної економічної теорії.
Запропоновано дві моделі встановлення рівноважної ціни на ринку товарів, на основі яких з’ясовано вплив механізмів прийняття рішень на параметри рівноваги. У першій моделі розглядаються два режими прийняття рішення ринковими агентами. В одному випадку агенти мають повну інформацію про товар, а в іншому для оцінки його якості використовують математичне сподівання для корисності товару, яка розглядається як випадкова величина з відомою функцією розподілу. Показано, що режим прийняття рішень якісно впливає на рівноважну ціну товару на ринку. Зокрема, у цьому випадку рівноважна ціна по-різному залежить від сукупного доходу економічних агентів.
Друга модель описує цінову конкуренцію двох фірм, які пропонують на ринку ідентичні товари. У ній поведінка економічних агентів при прийнятті рішень моделюється як така, що є раціональною з певною ймовірністю. Показано, що за наявності агентів з таким типом обмежено-раціональної поведінки на ринку може існувати дві ціни на один і той самий товар. За таких обставин фірма, яка програє у ціновій конкуренції, не покидає ринок, а лише втрачає частину покупців.


Ключові слова:ціна; рівновага; конкуренція; ринок; споживач; функція корисності; раціональна поведінка; оптимізація; нераціональна поведінка; класична теорія; інституціональна теорія

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 85 - 94) ЗавантажитиЗавантажень : 153
Стаття надійшла до редакції 5 березня 2020 р.

Список використаної літератури

1. Веблен Т. Теория праздного класса. – М. : Прогресс, 1984. – 367 с.
2. Юхименко П.І., Леоненко П.М. Історія економічних учень. – К. : Знання-Прес, 2002. – 514 с.
3. Coase R. The Nature of the Firm // Economica. – 1937. – Vol. 4. –No 16. –P. 386–405.
4. Коуз Р. Фирма, рынок и право. – М. : Дело Лтд, 1993. – 192 с.
5. Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов. – М. : Эксмо, 2007. – 960 с.
6. Аузан А. Экономика всего. Как институты определяют нашу жизнь. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2013. – 160 c.
7. Battalio R.C., Kagel J.H., Kogut C.A. Experimental Confirmation of the Existence of a Giffen Good // American Economic Review. – 1991. – Vol.81. – No. 4. – P. 961–1031.
8. Dougan W.R. Giffen Goods and the Law of Demand // Journal of Political Economy. – 2002. – Vol. 90. – No. 4. – P. 809–824.
9. Simon H.A. A Formal Theory of the Employment Relation // Econometrica. – 1951. – Vol. 19. – P. 293–305.
10. Simon H.A. A Behavioral Model of RationalChoice // Quarterely Journal of Economics. –1955. – Vol. 69. – P. 99–118.
11. Akerlof G.A. The Market for "Lemons": Quality Uncertainty and the Market Mechanism // The Quarterly Journal of Economics. – 1970. – Vol. 84. – P. 488–500.
12. Нейман Дж. фон, Моргенштерн О. Теория игр и экономическое поведение. – М. : Наука, 1970. – 707 с.