Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 5/2019

Ekon Ukr. 2019 (5): 57–67
https://doi.org/10.15407/economyukr.2019.05.057

УКРАЇНА МВФ: ОСНОВИ СПІВРОБІТНИЦТВА

УДК 339.97; 339.923

РЕДЗЮК Євгеній Васильович1

1ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України», Research ID : http://www.researcherid.com/rid/https://publons.com/researcher/3265049/yevhenii-redziuk/
OrcID ID : https://orcid.org/orcid.org/0000-0001-5592-5121


СПІВПРАЦЯ З МВФ: ВПЛИВ НА ЕКОНОМІЧНЕ ЗРОСТАННЯ КРАЇН СВІТУ І УКРАЇНИ


Глобальна економічна система вимагає більшої координації та взаємної узгодженості, щоб не провокувати міжнародні фінансово-економічні кризи. Тому для їх мінімізації функціонує такий потужний орган, як МВФ. У цілому його засновано на неоліберальних північноатлантичних ринкових цінностях, він створює умови для співробітництва між зацікавленими сторонами і захищає його легітимність у довгостроковій перспективі, підвищуючи його ефективність. Не всі країни можуть продуктивно співпрацювати з МВФ, іноді спостерігаються зниження темпів економічного зростання і посилення кризових явищ в їх економіках (Сомалі – 1981 р.; Кенія – 1990-ті роки; Індонезія, Малайзія і Таїланд – 1997 р.; Аргентина – 2001 р. тощо). Проте є і позитивні приклади співпраці країн світу з МВФ (Перу – 1956 р., Мексика – 1956 р., 1982 р. і 1994 р., Португалія – 2011–2014 рр., Камбоджа – 1992 р., Бразилія 2015–2016 рр., Польща – 2009–2011 р., Греція і Кіпр – 2009–2010 рр. тощо). Співпраця з МВФ завжди є певним індикатором реформ і довіри західних інвесторів до країн, з якими співпрацює МВФ. Якщо в країні такі цінності домінують, а державні інститути сформовано повноцінно і неупереджено (ринкове середовище, верховенство права, антимонопольні обмеження, наявність інфраструктури тощо), тоді є можливість взаємовигідно співпрацювати. Без цього співпраця буде неефективною і може не привести до економічного зростання.
Співпраця з МВФ для України станом на 2015–2020 рр. є важливою з огляду на необхідність забезпечення фінансово-економічної стабільності. Таке співробітництво надає можливість зменшити проценти по обслуговуванню і частоту виходу на ринки міжнародних комерційних запозичень. Проте, якщо співпрацю з МВФ не буде продовжено, тоді в Україні збільшаться ризики зростання боргового навантаження на бюджет, дестабілізації курсової політики і, як наслідок, кризових явищ в економіці. Це зумовлює активізацію системних змін і реформ, які дозволять досягти успішних результатів у співпраці України з МВФ.


Ключові слова:Міжнародний валютний фонд; співпраця з МВФ; економічне зростання

Бібл. 7

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 57 - 67) ЗавантажитиЗавантажень : 658
Стаття надійшла до редакції 12 квітня 2019 р.

Список використаної літератури

1. Геєць В.М. Суспільство, держава, економіка: феноменологія взаємодії та розвитку. – К. : Ін-т екон. та прогнозув. НАН України, 2009. – 864 с.
2. Вахненко Т.П. Зовнішньоборгові зобов’язання у системі світових фінансово-економічних відносин. – К. : Фенікс, 2006. – 536 с.
3. Редзюк Є.В. Посилення глобальної нестабільності в міжнародній економіці та її вплив на Україну // Український журнал «Економіст». – 2018. – № 8. – С. 19–22.
4. Bird G., Mylonas J., Rowlands D. The political economy of participation in IMF programs: a disaggregated empirical analysis // Journal of Economic Policy Reform. – 2015. – Vol. 18. – Iss. 3. – P. 221–243. – DOI: 10.1080/17487870.2015.1019289.
5. Muhumed М.M., Gaas S.A. The World Bank and IMF in developing countries: helping or hindering? // International Journal of African and Asian Studies. – 2016. – Vol. 28. – January. – P. 39–49.
6. Oberdabernig D. Revisiting the effects of IMF programs on poverty and inequality // World Development. – 2013. – Vol. 46. – June. – P. 113–142. – DOI: 10.1016/j.worlddev.2013.01.033.
7. Stiglitz J. Globalization and Its Discontents // Norton Paperback. – N. Y. – 2003, 17 April.