Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 8/2020

Ekon Ukr. 2020 (8): 58–75
https://doi.org/10.15407/economyukr.2020.08.058

ПРОБЛЕМИ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ І ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ

УДК 330.837:332.13(477)

JEL:

БУТКО Микола Петрович1, ХАРЧЕНКО Юлія Петрівна2

1Національний університет «Чернігівська політехніка», Research ID : http://www.researcherid.com/rid/I-3869-2016
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-8628-9444
2Національний університет «Чернігівська політехніка», Research ID : http://www.researcherid.com/rid/I-3869-2016
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-6181-548X


ІНСТИТУЦІОНАЛЬНІ ЗАСАДИ МОДЕРНІЗАЦІЇ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ РЕГІОНІВ УКРАЇНИ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ УПРАВЛІННЯ


Акцентовано увагу наукового середовища, органів влади, органів місцевого самоврядування на необхідності посилення інституціональних засад модернізації продуктивних сил регіонів України в умовах децентралізації управління. Окреслено сутність впливу інституціонального середовища на модернізацію продуктивних сил регіонів України, вказано на синхронізацію дій органів публічного управління всіх рівнів для набуття вітчизняною економікою конкурентних переваг у сучасних умовах.
З позиції нового регіоналізму запропоновано під інституціоналізмом розуміти таку систему суспільних відносин, яка на засадах людиноцентризму і smart-спеціалізації гармонізує модернізацію продуктивних сил із свідомим використанням економічних законів та ефективного публічного управління для забезпечення сталого просторового розвитку, реалізації просторових конкурентних переваг в умовах обмежених ресурсів та посилення процесів інтеграції.
На переконання авторів, економічне відродження у просторовому вимірі має базуватися на активізації діяльності в першу чергу у виробничій сфері, оскільки саме тут створюється валова додана вартість, а отже, і її бюджетна складова.
Аргументовано, що в умовах децентралізації управління змінюється характер суб’єктно-об’єктних відносин щодо ролі територіальних громад та регіонів у процесах модернізації продуктивних сил.
Показано, що на сучасному етапі суспільного розвитку слід об’єктивно визнати, що територіальні громади неспроможні самостійно забезпечити класичну еволюційну відповідність продуктивних сил характеру виробничих відносин, а бюджетний детермінізм формує в усій системі місцевого самоврядування лише споживацькі настрої. Зокрема, наголошено на об’єктивному послабленні впливу бюджетної децентралізації та необхідності формування передумов для локалізації економічного простору через створення нових робочих місць, ефективного функціонування соціогуманітарної сфери та раціонального природокористування.
Запропоновано систему дескрипторів, які формують інституціональні виклики і загрози у сфері публічного управління в сучасних умовах.


Ключові слова:інститут; інституція (організація); продуктивні сили; локалізація; соціогуманітарний простір; екологізація; суб’єктно-об’єктні відносини; керований розвиток; інклюзивність; іманентність; емпатія; дескриптори

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 58 - 75) ЗавантажитиЗавантажень : 143
Стаття надійшла до редакції 12 травня 2020 р.

Список використаної літератури

1. Бутко М.П. Біфуркаційний стан державотворчого ядра України в умовах реалізації євроінтеграційного курсу // Економіка України. –– 2017. –– № 10. –– С. 49––64.
2. Норт Д. Інституції, інституційна зміна та функціонування економіки ; [пер. з англ. І. Дзюби]. –– К. : Основи, 2000. –– 198 с.
3. Бутко М.П. Інституціональні механізми підвищення ефективності процесів децентралізації владних повноважень // Публічне адміністрування: наукові дослідження та розвиток. –– 2017. –– № 1 (3). –– С. 7––12.
4. Сірий Є.В. Інституціональні засади дослідження трансформаційних процесів в аспекті ринково-підприємницького сегменту сучасного українського суспільства [Електронний ресурс]. –– Режим доступу : www.socd.univ.kiev.ua/sites/default/files/library/ elopen/actprob14_39.pdf
5. Чухно А. Інституціоналізм: теорія, методологія, значення // Економіка України. –– 2008. –– № 6. –– С. 4––13.
6. Манцуров І.Г. Інституційне планування в системі державного регулювання економіки : моногр. –– К. : НДЕІ, 2011. –– 655 с.
7. Звєряков М.І., Грималюк А.В. Економічна теорія, державна політика і публічне управління // Економіка України. –– 2019. –– № 11-12. –– С. 3––33 (doi: doi.org/10.15407/economyukr.2019.11.003).
8. Бутко М.П. Модернізація інституційного середовища як базису формування регіональних конкурентних переваг // Публічне адміністрування: наукові дослідження та розвиток. –– 2016. –– № 1. –– С. 7––18 [Електронний ресурс]. –– Режим доступу : nbuv.gov.ua/UJRN/pandr_2016_1_3
9. Сментина Н.В. Фіалковська А.А. Бенчмаркінг у системі управління економічним розвитком об’єднаних територіальних громад // Економіка України. –– 2019. –– № 11-12. –– С. 49––59 (doi: doi.org/10.15407/economyukr.2019.11.049).
10. Институциональная архитектоника и динамика экономических преобразований ; [под ред. А.А. Гриценко]. –– Х. : Форт, 2008. –– 928 с.
11. Китинг М. Новый регионализм в Западной Европе // Логос. –– 2003. –– № 6 (40). –– С. 67––116 [Електронний ресурс]. –– Режим доступу : www.pavroz.ru/files/keatingnewregionalism.pdf
12. Бальцерович Л., Жоньц А. Загадки экономического роста: Движущие силы и кризисы –– стравнительный анализ ; [пер. с польс. Ю.В. Чайникова] ; [под ред. А.В. Кудряева]. –– М.: Мысль, 2012. –– 512 с.
13. Бутко М.П., Ревко А.М. Особливості функціонування соціогуманітарного простору в умовах децентралізованого управління: досвід Польщі та уроки для України // Економіка України. –– 2019. –– № 7-8. –– С. 71––88 (doi: doi.org/10.15407/economyukr.2019.07.071).