Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 12/2020

Ekon Ukr. 2020 (12): 36–55
https://doi.org/10.15407/economyukr.2020.12.036

ФІНАНСИ. ПОДАТКИ. КРЕДИТ

УДК 336.221.4.004.14(477)

JEL: E62, H21, H24, H25, H26, H30, H31, K34

КАСПЕРОВИЧ Юлія Володимирівна1

1Національний інститут стратегічних досліджень, Research ID : http://www.researcherid.com/rid/
OrcID ID : https://orcid.org/0000-0002-0174-113X


ФУНКЦІОНАЛЬНА СПРОМОЖНІСТЬ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ


Науковці в абсолютній більшості дійшли спільного бачення щодо виконання податками фіскальної функції, у переважній – щодо регулюючої (з поділом на стимулюючу та стримуючу) і значною мірою – щодо контролюючої функції. Із зміною політичної каденції та початком карантину COVID-19 в Україні стартував ряд важливих податкових реформ для детінізації економіки, налагодження більш справедливого оподаткування, які торкнулися всіх трьох функцій податків.
Водночас на порядку денному залишаються системні проблеми щодо функціональної спроможності податкової системи України. По-перше, недовиконання податками фіскальної функції, що пов’язано з поширеними схемами мінімізації та ухилення від оподаткування, а саме контрабандою та «сірим» імпортом, зловживанням спрощеною системою оподаткування, заробітною платою «у конвертах», необлікованими готівковими доходами без використання касового апарату, розмиванням податкової бази в низькоподаткових юрисдикціях. По-друге, обмеженість потенціалу регулюючої функції податків через слабку дієвість існуючих податкових стимулів. Нові податкові стимули несуть ризики значної втрати доходів за відсутності надійних компенсаторів у майбутньому. По-третє, низька довіра до контролюючої функції податків через слабку інституційну спроможність податкових і митних органів. Складне податкове та митне адміністрування надає широкі можливості для корупційних ризиків. Відсутня дієва система упередження та профілактики порушень.
Зважаючи на значну кількість проблем у реалізації всіх основних функцій податків в Україні, запропоновано відповідні стратегічні цілі та завдання для зміцнення функціональної спроможності вітчизняної податкової системи, яке доцільно закладати в основу стратегування її розвитку.


Ключові слова:податкова система України; стратегування, функції податків; фіскальна функція податків; ухилення від оподаткування; регулююча функція податків; податкові стимули; контрольна функція податків; довіра

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 36 - 55) ЗавантажитиЗавантажень : 176
Стаття надійшла до редакції 3 листопада 2020 р.

Список використаної літератури

1. Геєць В.М. Феномен нестабільності – виклик економічному розвитку : моногр. – К. : Академперіодика, 2020. – 456 с.
2. Варналій З.C. Інституціональна архітектоніка податкової системи України // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – Сер. : Економіка. – 2018. – Вип. 2 (197). – С. 6–12 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2018_2_3
3. Нікітішин А.О. Податкова політика в умовах економічних перетворень : моногр. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2019. – 480 с.
4. Юрій С.І., Крисоватий А.І., Кощук Т.В. Сучасні тенденції розвитку європейського оподаткування та новітня парадигма податкової політики в Україні : моногр. – Тернопіль : ТНЕУ, 2010. – 292 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : dspace.tneu.edu.ua/bitstream/316497/23005/1/Monografia_2010.pdf
5. Соколовська А.М. Податкова система держави: теорія і практика становлення : моногр. – К. : Знання-Прес, 2004. – 454 с.
6. Регулятивний потенціал податкової системи України : моногр. ; [за ред. Ю.Б. Іванова]. – Харків : ХНЕУ, 2009. – 400 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.ndc-ipr.org/media/ndc_old/documents/Reguljat_potencial_2009.pdf
7. Крупей Н.С. Економічна сутність податків та їх функції // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». – Сер. : Економіка. – 2012. –Вип. 19. – С. 36–40 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoa_2012_19_10
8. Тімарцев О.Ю. Розвиток функцій податків у сучасних умовах // Актуальні проблеми економіки. – 2014. – № 3. – С. 448–454 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2014_3_56
9. Фінанси. Бюджет. Податки: національна та міжнародна термінологія. – У 3 т. ; [за ред. Т.І. Єфименко, А.І. Мярковського]. – Вид. 2-ге, переробл. й доповн.– К. : ДННУ «Академія фінансового управління», 2013. – Т. 3, 2013. – 672 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : afu.kiev.ua/getfile.php?page_id=450&num=17
10. Фіскальний простір сталого соціально-економічного розвитку держави ; [за ред. А.І. Крисоватого]. – Тернопіль : ТНЕУ, 2016. – 332 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : dspace.tneu.edu.ua/bitstream/316497/12154/1/a_002.pdf
11. Шемаєва Л.Г., Жаліло Я.А., Гладких Д.М., Касперович Ю.В., Лондар Л.П., Дешко А.Л. Внутрішні чинники зміцнення стійкості фінансової системи України // Економіка України. – 2020. – № 7. – С. 35–54 (doi: doi.org/10.15407/economyukr.2020.07.035).
12. Касперович Ю.В. Підвищення ефективності податкового контролю в Україні на основі реалізації міжнародних інструментів автоматичного обміну податковою інформацією : аналіт. записка / Національний інститут стратегічних досліджень. – Сер. : Економіка. – 2019. – № 8. – 15 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : niss.gov.ua/sites/default/files/2019-12/analit-kasperovych-economics-8-2019.pdf