Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 7/2022

Ekon Ukr. 2022 (7): 43–66
https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.07.043

ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ: ТЕОРІЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ

УДК 334.332

JEL: Е60

ДУЛЬСЬКА Ірина Василівна1

1Інститут економіки та прогнозування НАН України, Research ID : http://www.researcherid.com/rid/AEP-2520-2022
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-2657-8375


ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ ЦИФРОВИХ ІНФРАСТРУКТУРНИХ І НАВИЧКОВИХ РОЗРИВІВ В УКРАЇНІ


Досліджено ступінь релевантності статистичної оцінки стану цифрових перетворень національної економіки та суспільства України щодо забезпеченості цифровими інфраструктурою і навичками населення, оскільки саме в цих сферах у довоєнний період сформувалися небезпечні для швидшої цифровізації і створення смарт-спеціалізованої соціально-економічної системи розриви. В умовах війни вони заважають активнішій адаптації до надзвичайних умов і також заважатимуть у період повоєнної відбудови країни на базі вищого технологічного укладу. Констатовано наявність інституційної, організаційної та методологічної неузгодженості між суб'єктами управління і регулювання сфери і органами державної статистики, через що має місце брак релевантної статистики сфери. У 2014––2020 рр. значні капітальні інвестиції у розвиток телекомунікацій здійснювали переважно приватні компанії, які й нині, в умовах бойових дій, забезпечують стабільне функціонування телекомунікацій і відновлюють зруйновані об'єкти. У ситуації повоєнної відбудови держава за допомогою донорських структур має компенсувати їх витрати на відновлення і розгортання електронних комунікаційних мереж для подолання цифрових інфраструктурних розривів згідно із законодавством України. Держава також повинна дбати про забезпечення закладів соціальної інфраструктури доступом до Інтернету.
Акцентовано на необхідності переходу до мобілізаційної моделі управління розвитком сектору телекомунікацій, за якої провідна роль у проведенні політики цифровізації належатиме центральному органу виконавчої влади у даній сфері, а саме Міністерству цифрової трансформації, і регіональним органам державної влади.
Інструментом цифрової трансформації на рівні громад мають стати цифрові територіальні громади, цифрові органи місцевого самоврядування, цифрові офіси старост, які поряд з державою можуть сприяти подоланню розривів у цифрових навичках населення.


Ключові слова:інформаційно-комунікаційні технології та інновації; телекомунікаційна інфраструктура; широкосмуговий доступ до Інтернету; волоконно-оптичні технології; індивідуальні та мережеві термінальні пристрої; цифрові навички; цифровий розрив; цифрові територіальні громади; цифровий офіс старост; повоєнні відбудова й розвиток.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 43 - 66) ЗавантажитиЗавантажень : 133
Стаття надійшла до редакції 2 травня 2022 р.

Список використаної літератури

1. Єгоров І.Ю., Бажал Ю.М., Хаустов В.К. та ін. Формування «розумної спеціалізації» в економіці України. Кол. моногр. За ред. І.Ю. Єгорова. НАН України, ДУ «Ін-т. екон. та прогнозув. НАН України». Київ., 2020. 278 с. URL: ief.org.ua/docs/mg/331.pdf
2. Бекер Т., Айхенгрін Б., Городніченко Ю. та ін. Нарис про відбудову України. London, Centre for Economic Policy Research (CEPR PRESS). 8 квітня 2022 р. URL: cepr.org/sites/default/files/news/BlueprintReconstructionUkraine_ukr.pdf