ФІНАНСИ. ПОДАТКИ. КРЕДИТ УДК 336.143: 336.27 JEL: H12, H54, H62, H63 1Науково-дослідний фінансовий інститут ДННУ "Академія фінансового управління", Research ID : http://www.researcherid.com/rid/https://scholar.google.com.ua/citations?user=vzk_3BQAAAAJ&hl=uk СТРАТЕГІЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМ БОРГОМ Розв’язана РФ війна проти України призвела до різкого загострення ризиків мобілізації доходів і зростання витрат. Виявилася необхідність залучення значних обсягів додаткового ресурсу, зокрема, шляхом розширення запозичень. Значного зростання боргового фінансування не передбачалося середньостроковими планами, що ускладнює прийняття управлінських рішень під час війни. Водночас боргове фінансування з внутрішніх джерел здійснюється за недостатньої активності приватних інвесторів. Наслідком стало посилення тенденції до зростання частки ОВДП у власності НБУ і банків, що спричинило загострення ризиків фінансової стабільності. Виявилася необхідність внесення суттєвих змін до управління державними борговими зобов’язаннями, передусім, оновлення стратегічних підходів, які б передбачали вирішення не лише поточних проблем, а й у довго- і середньостроковій перспективі. Для цього необхідно визначити засади стратегії управління державним боргом не тільки в період війни, а й у післявоєнний час, обґрунтувати пропозиції таі рекомендації щодо внесення змін до її забезпечення. Ключові слова:державний борг; державні запозичення; боргові інструменти; критична інфраструктура; стійкість державних фінансів; реструктуризація заборгованості; рефінансування боргових зобов’язань.
1. Кудряшов В.П. Бюджетний дефіцит і фінансування критичних послуг. Економіка України. 2021. № 6. С. 59–77. doi.org/10.15407/economyukr.2021.06.059 2. Марченко С.М. Стратегічне управління державними фінансами: євроінтеграційний курс, міжнародні тренди, національні особливості. Фінанси України. 2022. № 1. С. 7–26. doi.org/10.33763/finukr2022.01.007 3. Єфименко Т.І. Кризові трансформації соціально-економічних систем. Фінанси України. 2021. № 11. С. 7–20. doi.org/10.33763/finukr2021.11.007 4. Гасанов С.С. Фіскальні правила і фіскальна відповідальність: контекст економічної безпеки. Фінанси України. 2018. № 3. С. 7–23. doi.org/10.33763/finukr2018.03.007 5. Богдан Т.П. Державний борг і позики під час війни та методи їх післявоєнного врегулювання. Фінанси України. 2022. № 4. С. 27–45. doi.org/10.33763/finukr2022.04.027 6. Лютий І.О. Фінансова політика: сучасні виклики та суперечності реалізації в Україні. Фінанси України. 2020. № 5. С. 50–62. doi.org/10.33763/finukr2020.05.050 7. Blommestein H., Turne Ph. Interactions between sovereign debt management and monetary policy under fiscal dominance and financial instability. BIS Papers. No. 65. P. 213–237. URL: www.bis.org/publ/bppdf/bispap65l_rh.pdf 8. Eichengreen B., El-Ganainy A., Esteves R. et al. In Defense of Public Debt. Oxford University Press, 2021. URL: books.google.com.ua/books?id=QHs_EAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false 9. Melecky M. Formulation of public debt management strategies: An empirical study of possible drivers. Economic Systems. 2012. Vol. 36 (2). P. 218–234. doi.org/10.1016/j. ecosys.2011.08.001 10. Wolswijk G. Drivers of European public debt management. European Central Bank. Working Paper Series. 2020. No. 2437. Р. 2–4. URL: www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecb.wp2437~32efaaf1fe.en.pdf |