Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 9/2022

Ekon Ukr. 2022 (9): 58–76
https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.09.058

ФІНАНСИ. ПОДАТКИ. КРЕДИТ

УДК 336.143: 336.27

JEL: H12, H54, H62, H63

КУДРЯШОВ Василь Павлович1

1Науково-дослідний фінансовий інститут ДННУ "Академія фінансового управління", Research ID : http://www.researcherid.com/rid/https://scholar.google.com.ua/citations?user=vzk_3BQAAAAJ&hl=uk
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-4801-3620


СТРАТЕГІЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМ БОРГОМ


Розв’язана РФ війна проти України призвела до різкого загострення ризиків мобілізації доходів і зростання витрат. Виявилася необхідність залучення значних обсягів додаткового ресурсу, зокрема, шляхом розширення запозичень. Значного зростання боргового фінансування не передбачалося середньостроковими планами, що ускладнює прийняття управлінських рішень під час війни. Водночас боргове фінансування з внутрішніх джерел здійснюється за недостатньої активності приватних інвесторів. Наслідком стало посилення тенденції до зростання частки ОВДП у власності НБУ і банків, що спричинило загострення ризиків фінансової стабільності. Виявилася необхідність внесення суттєвих змін до управління державними борговими зобов’язаннями, передусім, оновлення стратегічних підходів, які б передбачали вирішення не лише поточних проблем, а й у довго- і середньостроковій перспективі. Для цього необхідно визначити засади стратегії управління державним боргом не тільки в період війни, а й у післявоєнний час, обґрунтувати пропозиції таі рекомендації щодо внесення змін до її забезпечення.
Нова Стратегія управління державним боргом має спрямовуватись як на фінансування заходів протидії російській агресії, так і на стабілізацію економіки в післявоєнний період і відновлення поступального розвитку країни. Для цього запропоновано передбачити декілька етапів вирішення таких завдань: 1) розширення боргової експансії, 2) забезпечення стабілізації державних фінансів, 3) повернення до використання фіскальних правил, переорієнтація на підтримку економічного зростання і фінансування заходів в умовах надзвичайних ситуацій.
При розробленні Стратегії слід уточнити зміст державного боргу, мету управління борговими зобов’язаннями, його цілі й завдання. Передбачено доповнити її розробкою державного боргового портфеля (що відображатиме комбінацію боргових інструментів з урахуванням ризиків їх упровадження), внести зміни в механізми мобілізації ресурсів, погашення й обслуговування позик, провести їх реструктуризацію і рефінансування.


Ключові слова:державний борг; державні запозичення; боргові інструменти; критична інфраструктура; стійкість державних фінансів; реструктуризація заборгованості; рефінансування боргових зобов’язань.

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 58 - 76) ЗавантажитиЗавантажень : 184
Стаття надійшла до редакції 26 липня 2022 р.

Список використаної літератури

1. Кудряшов В.П. Бюджетний дефіцит і фінансування критичних послуг. Економіка України. 2021. № 6. С. 59–77. doi.org/10.15407/economyukr.2021.06.059
2. Марченко С.М. Стратегічне управління державними фінансами: євроінтеграційний курс, міжнародні тренди, національні особливості. Фінанси України. 2022. № 1. С. 7–26. doi.org/10.33763/finukr2022.01.007
3. Єфименко Т.І. Кризові трансформації соціально-економічних систем. Фінанси України. 2021. № 11. С. 7–20. doi.org/10.33763/finukr2021.11.007
4. Гасанов С.С. Фіскальні правила і фіскальна відповідальність: контекст економічної безпеки. Фінанси України. 2018. № 3. С. 7–23. doi.org/10.33763/finukr2018.03.007
5. Богдан Т.П. Державний борг і позики під час війни та методи їх післявоєнного врегулювання. Фінанси України. 2022. № 4. С. 27–45. doi.org/10.33763/finukr2022.04.027
6. Лютий І.О. Фінансова політика: сучасні виклики та суперечності реалізації в Україні. Фінанси України. 2020. № 5. С. 50–62. doi.org/10.33763/finukr2020.05.050
7. Blommestein H., Turne Ph. Interactions between sovereign debt management and monetary policy under fiscal dominance and financial instability. BIS Papers. No. 65. P. 213–237. URL: www.bis.org/publ/bppdf/bispap65l_rh.pdf
8. Eichengreen B., El-Ganainy A., Esteves R. et al. In Defense of Public Debt. Oxford University Press, 2021. URL: books.google.com.ua/books?id=QHs_EAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
9. Melecky M. Formulation of public debt management strategies: An empirical study of possible drivers. Economic Systems. 2012. Vol. 36 (2). P. 218–234. doi.org/10.1016/j.
ecosys.2011.08.001
10. Wolswijk G. Drivers of European public debt management. European Central Bank. Working Paper Series. 2020. No. 2437. Р. 2–4. URL: www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecb.wp2437~32efaaf1fe.en.pdf