Економіка України
Видається з вересня 1958 р.
Login

№ 11/2018

Ekon Ukr. 2018 (11): 47–59
https://doi.org/10.15407/economyukr.2018.11.047

ФІНАНСИ. ПОДАТКИ. КРЕДИТ

УДК 336.143

КУДРЯШОВ Василь Павлович1

1Науково-дослідний фінансовий інститут ДННУ "Академія фінансового управління", Research ID : http://www.researcherid.com/rid/https://scholar.google.com.ua/citations?user=vzk_3BQAAAAJ&hl=uk
OrcID ID : https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-4801-3620


ФІСКАЛЬНІ ПРАВИЛА ТА КОРИГУВАННЯ БЮДЖЕТНОЇ ПОЛІТИКИ


Висвітлено питання використання фіскальних правил у проведенні бюджетної політики (одного з інноваційних механізмів, спрямованих на обмеження фіскальних дисбалансів та посилення позитивних впливів на економічний і соціальний розвиток). Проведено аналіз підходів до визначення змісту фіскальних правил. Запропоновано його трактування, що відображає не тільки їх обмежувальні, але й коригуючі функції. Розглянуто рекомендації МВФ з питань застосування фіскальних правил, наднаціонального регулювання бюджетної політики в рамках інтеграційних об’єднань, їх позитивний та негативний вплив на розвиток держав-членів. Зазначено, що фіскальні правила мають бути досить виваженими і гнучкими для їх використання в державному управлінні. З метою підвищення результативності фіскальних правил протягом останніх років в ЄС було внесено істотні зміни щодо їх складу. Виявлено основні завдання застосування фіскальних правил, а також їх значення в підвищенні бюджетної відповідальності уряду, зокрема, у забезпеченні бюджетної дисципліни, а також ефективності витрачання коштів. Розкрито механізми коригування бюджетної політики, які запроваджуються в рамках фіскальних правил. Особливу увагу приділено заходам продовження фіскальної консолідації, а також підтримання економічного зростання та фінансової стабільності. Зроблено висновки, що посилення жорсткості фіскальних правил на наднаціональному рівні в ЄС перешкоджало гнучкості в управлінні бюджетними ресурсами, отже, вони вимагають реформування. З використанням фіскальних правил актуалізувалися питання внесення змін до інституційної структури управління державними фінансами та поглиблення прозорості бюджетних операцій.
Зазначено, що зміни до застосування фіскальних правил є досить важливими для України. Ті правила, які використовуються в нашій державі, є недостатніми і повною мірою не вирішують покладені на них завдання. Вони потребують розширення і вдосконалення, а також запровадження дійових механізмів імплементації. Для підвищення результативності фіскальної політики в Україні слід ураховувати досвід зарубіжних країн, а також розробляти і запроваджувати більш детальні та гнучкі фіскальні правила.


Ключові слова:державні фінанси; бюджетна політика; державні запозичення; державний борг; фіскальні правила; фіскальна консолідація; прозорість бюджетних операцій

Бібл. 17; рис. 3

Оригінал cтатті українською мовою (cтор. 47 - 59) ЗавантажитиЗавантажень : 763
Оригінал cтатті російською мовою (cтор. 47 - 59) ЗавантажитиЗавантажень : 469
Стаття надійшла до редакції 13 липня 2018 р.

Список використаної літератури

1. Кудряшов В.П. Рекомендації МВФ з питань фіскальної політики та їх урахування в Україні // Економіка України. – 2016. – № 10. – С. 3–19.
2. Бланкарт Ш. Державні фінанси в умовах демократії: Вступ до фінансової науки ; [пер. з нім.] ; [за ред. В.М. Федосова]. – К. : Либідь, 2000. – 656 с.
3. Богдан Т.П. Фіскальні правила як важлива складова прогресивних фіскальних інститутів // Фінанси України. – 2016. – № 4. – С. 7–26.
4. Геєць В.М. Особливості взаємозв'язку економічних та політичних трансформацій на шляху до реконструктивного розвитку економіки України // Економіка України. – 2017. – № 10. – С. 3–17.
5. Єфименко Т.І. Розвиток економіки України в умовах зміцнення безпеки в Чорноморському регіоні // Фінанси України. – 2018. – № 6. – С. 7–18.
6. Public financial management and its emerging architecture ; [M. Cangiano, T. Curristine, M. Lazare, eds.]. – Washington, D.C. : International Monetary Fund, 2013 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.elibrary.imf.org/abstract/IMF071/20033-9781475531091/20033-9781475531091/20033-9781475531091.xml?redirect=true.
7. Begg I., Lucas Cole A., Guerello Ch., Traficante G., Poniatowski G., Głowacki K. еt al. Fiscal rules and other rule-based mechanisms in practice: introduction to case studies of four Member States. FIRSTRUN Deliverable 6.5 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.case-research.eu/uploads/zalacznik/2017-04-13/D6_5_case_studies.pdf.
8. Corbacho A., Ter-Minassian T. Public Financial Management Requirements for Effective Implementation of Fiscal Rules / The International Handbook of Public Financial Management ; [R. Allen, R. Hemming, B.H. Potter, eds.]. – London : Palgrave Macmillan, 2013. – P. 38–62 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : link.springer.com/chapter/10.1057/9781137315304_3.
9. Wierts P. Fiscal Rules and Fiscal Outcomes in EMU Theory and Evidence. – The Centre for Euro-Asian Studies, 2008. – 273 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.dnb.nl/en/binaries/WiertsThesisFiscalRulesOctober2008Final_tcm47-210422.pdf.
10. Pettinger T. EU Fiscal rules – economic issues and problems [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.economicshelp.org/blog/7050/economics/eu-fiscal-rules/.
11. Ayus-i-Casals J. National Expenditure Rules: Why, How and When / Economic Papers 473. – December. – 2012 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : ec.europa.eu/economy_finance/publications/economic_paper/2012/pdf/ecp473_en.pdf.
12. Kawarska A. Fiscal Rules in Poland (Reguly fiskalne w Polsce) // Research Reports. University of Warsaw, Faculty of Management. – 2016. – Vol. 2. – Iss. 22. – Р. 213–223 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : ideas.repec.org/a/sgm/resrep/v2i22y2016p213-223.html.
13. Claeys G., Darvas Z. How to reform EU fiscal rules [Електронний ресурс]. – Режим доступу : bruegel.org/2016/04/how-to-reform-eu-fiscal-rules/.
14. Heinemann F., Moessinger M.-D., Yeter M. Do fiscal rules constrain fiscal policy? A meta-regression-analysis // European Journal of Political Economy. – January 2018. – Vol. 51. – Р. 69–92 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0176268016301471.
15. Mathieu C., Sterdyniak H. Do we need fiscal rules? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.boeckler.de/pdf/v_2011_10_27_mathieu_sterdyniak.pdf.
16. Gadomski W. Five Steps to reduce the Publice Debt [Електронний ресурс]. – Режим доступу : financialobserver.eu/poland/five-steps-to-reduce-the-public-debt/.
17. Кудряшов В.П. Імперативи та ризики накопичення державних запозичень // Економіка України. – 2018. – № 6. – С. 26–44.